
În perioada 18–19 octombrie a avut loc a șasea Conferință Digitală din Secuime organizată de data aceasta la Odorheiu Secuiesc. Cel mai mare forum digital din Transilvania este punctul de întâlnire a antreprenorilor activi, a trainerilor, a specialiștilor din administrațiile locale și a profesioniștilor din regiune, având ca obiectiv explorarea și discutarea noilor tendințe digitale, a noilor oportunități tehnologice. În cadrul acestui eveniment de două zile, András Lehel, directorul general al Melinda-Impex Instal, a participat ca invitat alături de alți patru directori de firme discutând provocările din acest domeniu. Mai jos veți găsi un extras din întrebările adresate lui și răspunsurile pe care le-a furnizat către public.
În ce măsură ești implicat în meseria de IT-ist având în vedere profesia / munca ta?
Din momentul în care mi-a fost încredințată conducerea acestei companii, am susținut în mod ferm investițiile IT, proiectele de dezvoltare în domeniul IT în cadrul grupului de firme Melinda, dar sunt și interesat să cunosc și să înțeleg ce se întâmplă în lume în acest domeniu, care sunt acele sisteme și tehnologii care ne fac mult mai competitivi pe piața noastră specifică. Am colegi competenți care se informează și mă informează constant, astfel încât este mai ușor și pentru ei să mă convingă de importanța unei dezvoltări sau alteia pe care o pot susține în fața proprietarilor firmei.
Care este gradul de dezvoltare al firmei din punct de vedere informatic, ce programe folosiți, cât de mulțumiți sunteți cu acestea?
În ultimii 25 de ani investițiile totale în infrastructura IT și a diferitelor aplicații conexe se ridică la cca. 2 milioane de euro, ne străduim ca procesele noastre de activitate să fie din ce în ce mai automatizate, astfel încât colegii noștri să se poată concentra asupra sarcinilor care ne aduc valoare adăugată.
- Din moment ce o mare parte din cei 300 de angajați lucrează în locuri diferite din țară, este important ca soluțiile utilizate să faciliteze comunicarea, informarea eficientă și partajarea documentelor, precum și colaborarea eficientă în cadrul proiectelor. De aceea am trecut începând din acest an la suita de aplicații Office 365. Introducerea acesteia este primul nostru pas important către serviciile “cloud”. Momentan pe termen mediu, în următorii 5 ani, intenționăm să rulăm celelalte aplicații informatice, care asigură eficiența proceselor noastre interne, pe propriile noastre servere fizice. De aceea am investit la sfârșitul anului trecut 75.000 de euro în înlocuirea parcului nostru de servere.
- Majoritatea utilizatorilor noștri folosesc sistemul informatic integrat (ERP) Microsoft Dynamics AX, incluzând sistemul de management al depozitelor WMS (warehouse management system), pe care lam introdus în 2011 și care este utilizat cu succes de atunci cu mai multe modificări și dezvoltări. - Pentru a satisface cerințele clienților noștri de distribuție și pentru a îmbunătăți eficiența reprezentanților noștri de vânzări de pe teren, am introdus în 2017 aplicația Hermes SFA) astfel încât colegii să aibă informații actualizate privind stocurile, prețurile etc. și nu în ultimul rând pentru a putea lua comenzi de la clienți pe tablete la fața locului.
- Avem un magazin online B2C (business-tocustomer, adică orientat către consumatorul final) conectat cu sistemul informatic ERP.
- Avem un sistem GPS pentru monitorizarea mișcării parcului nostru auto.
- Pe măsură ce devine din ce în ce mai necesar să măsurăm și să îmbunătățim continuu procesele noastre, date din diferite surse sunt încărcate în cursul nopții într-un „depozit de date” peste care am dezvoltat niște cuburi OLAP. Conducătorii punctelor de lucru pot urmări chiar și de pe mobil cei mai importanți indicatori comerciali și financiari pe panourile interactive din aplicația PowerBI construite pe aceste cuburi OLAP.
- Un alt element important al sistemului nostru de business intelligence este instrumentul de “data mining” (analiza, exploatarea datelor) IBM SPSS Modeller, folosit pentru planificarea vânzărilor cantitative, deci pentru estimarea vânzărilor viitoare, pe acesta se bazează procesele noastre de aprovizionarea și managementul stocului.
- Pentru măsurarea permanentă a satisfacției clienților am plasat dispozitive HappyorNot în magazinele noastre.
- Vreau să menționez că am început să introducem în oferta noastră proiectarea și implementarea sistemelor de case inteligente pentru clienții noștri.
IT-ul este pentru voi un lucru pozitiv, o oportunitate sau mai degrabă un rău necesar?
Fără ezitare pot afirma că IT-ul este o condiție necesară dar nu și suficientă pentru dezvoltare. Cine nu investește în aplicații și infrastructuri performante de IT rămâne în urmă și intră în faliment sau, în cel mai bun caz, rămâne pur și simplu pe loc, stagnează. Cealaltă parte a monedei: dacă am fi avut aceste resurse IT în urmă cu 15 ani, astăzi Melinda Instal ar vinde probabil nu 40 de milioane de euro ci 100 de milioane pe an. Datorită acestor procese accelerate și eficiente lucrăm mai cu precizie și ne rămân capacități de resurse umane pentru alte sarcini mai complexe și generatoare de valoare adăugată. În locul unor decizii empirice din trecut în momentul de față suntem capabili să luăm decizii mai corecte bazate pe date concrete și acurate.
Care sunt planurile voastre pentru investițiile IT în următorii 3 ani?
- Cea mai importantă și urgentă sarcină a noastră este să lansăm un portal B2B (business-to-business, orientat către clienții persoane juridice) pentru a facilita cooperarea cu partenerii noștri comerciali. În plus intenționăm să folosim o aplicație mobilă pentru a susține instalatorii care cumpără de la noi cu aplicații utile pe teren (de exemplu calcul necesarului de căldură). În mod similar dorim să contribuim cu aplicații mobile pentru a ajuta partenerii noștri de service să ofere clienților noștri servicii mai rapide și mai bune. Din nefericire, trebuie să recunoaștem că avem mai mult de lucru în acest domeniu.
- Dezvoltarea în continuare a sistemului de planificare a vânzărilor cantitative este de asemenea, unul dintre obiectivele noastre prin introducerea mai multor variabile explicative în modelele noastre, am apela și la utilizarea tehnologiilor bigdata pentru a se asigura datele necesare (numărul de căutări pe anumite cuvinte cheie, prețurile concurenței, etc).
- Ne gândim deja la cum am putea robotiza procesele din noul depozit central de 4000 mp care urmează să-l construim, astfel încât produsele care urmează să fie încărcate “să meargă” la personalul de depozit și nu invers cum se face în prezent.
-Intenționăm să extindem relațiile EDI (electronic data interchange – schimb electronic de date), procesul nostru de schimb de documente, atât cu clienții cât și cu furnizorii.
- Am solicitat deja oferte de preț ca rutele noastre de livrare să fie planificate pe baza unor criterii cantitative obiective, de asemenea am participat și la prezentări de soluții DLP (data loss prevention = prevenirea pierderilor de date) în care inteligența artificială ar putea contribui la protejarea datelor noastre.
Cât de important este marketingul digital pentru voi? Utilizați dispozitive digitale pentru promovare? Care din canale s-a dovedit a fi cel mai bun? (website, magazin online, publicitate FB, anunțuri Google, Emag ...)
După cum am mai spus avem un magazin online de 3 ani, în acest an cifra lui de afaceri va ajunge la 2 milioane de euro. Pentru succesul acestui canal de vânzări pe lângă SEO folosim desigur și anunțurile Google plătite. Avem cooperare contractuală cu mai multe portaluri de analiză a prețurilor, deoarece este esențial ca oferta noastră să fie vizibilă cumpărătorilor online. De asemenea avem pagini Facebook și Instagram, cu mai mult de 63.000 de persoane care ne urmăresc. Organizăm o mulțime de campanii publicitare și promoționale pe acest site de socializare cu rezultate foarte promițătoare.
Privind în viitor ce crezi că urmează, ce tendințe urmăriți la nivel de companie? (de exemplu: inteligență artificială, imprimare 3d, drone, realitatea virtuală, etc.).
Referitor la inteligența artificială sunt sigur că mai devreme sau mai târziu va deveni parte obișnuită a afacerii noastre. Gândiți-vă că se folosesc deja roboții de chat, care cu ajutorul inteligenței artificiale pot răspunde la multe întrebări la care în momentul de față răspund colegii de la vânzarea online sau roboții software care pot efectua prelucrări de date (cum ar fi procesări de facturi), care pot îmbunătăți în mod semnificativ eficiența proceselor noastre prin reducerea necesității intervenției umane. Chiar și procesele de proiectare pot fi îmbunătățite. Dacă vom folosi sau nu drone (pentru a livra produse de exemplu), nu știu, dar îmi pot imagina folosirea realității augmentate (virtuale) în prezentarea sistemelor noastre de case inteligente.

