Vizită de afaceri în „fabrica lumii”

    În perioada 9-22 iulie 2017 am fost într-o călătorie de afaceri în China, alături de colegii mei ing. Vass Lóránd (business development manager divizia electrice) și Csáka István (senior product manager biroul aprovizionare). Obiectivele acestei deplasări planificate au fost:
• Dezvoltarea portofoliului de electrice (aparataj) dedicat vânzărilor pentru canalul de distribuție: negocierea și stabilirea ultimelor detalii de începere a colaborării la fabricile selectate în urma deplasării maraton din 2016, lansarea comenzilor de deschidere;
• Vizită la fabrici noi pentru negociere condiții comerciale, logistice și preluare mostre de produse; • Selectare de produse noi pentru completarea ofertei noastre actuale de produse;
• Identificarea de noi surse de aprovizionare pentru articole din portofoliul actual de produse, dar cu condiții de preț mai avantajoase;
     Pe parcursul celor 14 zile am străbătut în total 22.530 km care ne-a luat 84.5 ore, majoritatea cu avionul (19.100 km), mașina (2.890 km), cu trenul (500 km) care circulă cu o viteză de până la 300 km/ h și metroul (40 km). Desigur, atunci când eram cu mașina, aceasta era condusă de partenerii noștri chinezi, neavând curajul să încerc traficul nebun de acolo nici după 11 deplasări din 2003 încoace. Înafară de călătoriile propriu zise, o provocare a însemnat și înseamnă de fiecare dată, diferența de fus orar (5 ore în fața României), pe de o parte, sens în care organismul nostru a avut nevoie de 5-7 zile să se adapteze, iar pe de altă parte temperatura constantă foarte ridicată (35-39 grade Celsius) cu o senzație de căldură de până la 48 grade Celsius datorită umidității ridicate de pe coasta estică a Chinei. Pentru prima dată am avut ocazia să vizitez portul Ningbo (de fapt terminalul 4, cel mai recent construit), de unde se expediază majoritatea containerelor noastre cu marfa originară din China. A fost și aceasta o experiență unică, să putem vedea dimensiunea celui mai mare port din lume în ceea ce privește volumul de marfă schimbată (încărcarcare – descărcare), am avut ocazia să vedem “live” manipulările de containere din nave semi-uriașe, adică cele care transportă 10.000 containere, căci sunt și variante uriașe care au capacitate pentru 20.000 containere. Este interesat de știut că din top 10 porturi din lume 7 sunt în China, ceea ce subliniază statusul acestei economii ca și “fabrica lumii”.

 

    Am constatat că în continuare se construiește nebunește datorită cererii ridicate de apartamente, în să în același ritm cresc deasemenea și prețurile imobilelor – de exemplu un apartament nou de 122 mp într-o zonă 2 (centru fiind zona 0) ajunge deja la 366.000 USD. O noutate este că guvernatorilor de provincie (Ningbo este al doilea oraș, de doar 7 milioane de locuitori, al provinciei Zhejiang după capitala Hangzhou) li s-a introdus recent un KPI (key performance indicator – indicator de performanță) privind calitatea aerului. În acest sens în ultimii ani s-au dispus măsuri concrete pentru fabricile care poluează aerul să instaleze echipamente, sisteme de filtrare prin care să-și diminueze efectul lor negativ asupra mediului înconjurător, mergând până la autoritatea guvernatorilor să stopeze activitatea companiilor de producție pentru mai multe zile până când revine indicatorul de poluare la un nivel acceptabil.
    Aceste măsuri au rezultate palpabile, partenerii noștri din Ningbo afirmând că ”au început să vadă cerul albastru din ce în ce mai des” lucru neîntâlnit în ultimii 10-15 ani datorită smogului. Aceleași măsuri au avut însă și ca efect direct majorarea costurilor fabricilor care trebuie reflectate în prețurile de vânzare, ceea ce îi apropie și mai mult de prețurile europene, însă rămân încă atractive.
    Pe timpul deplasării în China am vizitat 18 fabrici dintre care 9 au fost deja vizitate în anul sau anii precedenți și de la unele dintre acestea deja cumpărăm produse, iar celelalte 9 fabrici au fost verificate pentru prima oară. În cele 12 deplasări în China am pierdut șirul unităților de producție vizitate, dar cu siguranță sunt peste 200 de companii ale căror praguri le-am călcat. Întâlnirile și negocierile au însumat 43.5 ore, timp în care am finalizat pe loc comenzi pentru produse noi în valoare de aproape 200.000 USD urmând să continuăm finalizarea de comenzi în această perioadă.
 

  Am dat curs următoarelor noi produse pentru a fi incluse în portofoliul nostru de produse:
În multe cazuri de produse noi, negocierile sau purtat pe cantitatea minimă de comandă (MOQ = minimum order quantity), costul de producție ale cartoanelor interne colorate ridicându-se în mod accentuat în ultima perioadă, iar știm cu toții cât de important este ambalajul (aspectul comercial) pentru multe produse pe care le vindem. Întâlnirile de la fabrici se încheie întotdeauna cu o poză de grup ca să ne amintim de fețele celor cu care am discutat, căci toți sunt la fel – ei pentru noi, noi pentru ei. ☺
  Condițiile de muncă din diferitele fabrici vizitate sunt foarte variate. Am constatat, desigur, că există un proces continuu de automatizare față de munca manuală exclusivă de acum 10-12 ani. La ace leași fabrici unde am fost a doua, treia, patra oară se constată o dezvoltare palpabilă la capitolul condiții de muncă, echipamente de producție, controlul calității etc. Linia de asamblare automată însă este în continuare avantajul competitiv al chinezilor. Au existat și situații în care în liniile de producție am avut acces doar în ținută specială antipraf, care ne-a mai plusat disconfortul termic și așa destul de mare. Au existat și locuri de muncă unde accesul angajaților se face electronic, însă nu pe bază de card acces ci pe bază de amprentă.
  

 

  Nu lipsesc în fabricile chineze panourile unde se afișează indicatorii de performanță, realizările pe ziua curentă față de nivelul planificat, astfel angajații sau grupele de angajați pot urmări permanent cum le este performanța, deoarece în majoritatea cazurilor lucrătorii primesc salariile în funcție de realizările cantitative (productivitate) dar și luând în considerare criteriile calitative. Vi se pare familiar??
  De asemenea, în spirit comunist (apropo, China este un mixt ciudat între comunism și economia de piață) sunt mesaje încurajatoare, mesaje psihologice menite să întipărească esența în subconștientul angajaților. Desigur, nu au lipsit nici mesele de business (prânz, cină) când am avut parte de nenumărate experiențe din arta culinară chineză. Am mâncat o varietate mare de bunătăți din ocean, legume, fructe și desigur orez din belșug.
  

 

  Specificurile acestor evenimente au fost, p e de o parte, “showroom-ul” de mâncăruri de la intrarea în restaurant, precum și camera separată în care s-a servit masa, pe de altă parte multitudinea de feluri de mâncăruri aduse pe masa rotundă cu partea mijlocie înălțată și care se învârte manual pentru a ajunge la fiecare oaspete.
  Mâncărurile sunt foarte proaspete și sunt fără grăsime, fiind astfel foarte sănătoase, dar câte odată cu condimente ciudate pentru gusturile noastre. De foarte multe ori este mai bine să nici nu știi exact ce mănânci pentru a nu avea preconcepții. Trebuie să recunosc, după o săptămână deja ne era foarte dor de o ciorba de burtă, de un ciolan nemaivorbind de un cotlet de miel. Dar neavând acces la asemenea resurse, ne-a făcut fericiți și o pizza italiană “made in China”.
  

 După ce am revenit în țară, am inițiat un proiect intern pe marginea acestei deplasări în China, proiect pe care îl coordonez personal, și care are 156 sarcini de întreprins în planul de acțiune. Dorim să ne ajungă primele stocuri de produse noi până la sfârșitul lui noiembrie al anului curent, astfel încât să putem organiza și susține pe timp de iarnă instruirile necesare prin care personalul de vânzări să fie confortabil în promovarea acestora. Și credeți-mă va fi nevoie de aceste pregătiri pentru că în planurile de vânzări pe sintetice aferent anului 2018 vor fi incluse, desigur și categoriile noi de produse. Aceste vizite personale în China sunt esențiale pentru a lua cele mai bune decizii pentru Compania noastră, căci dacă ar fi să luăm decizii de aprovizionare din această țară îndepărtată doar pe baza unor corespondențe email și mostre de produse primite prin poștă, riscurile de a da greș ar fi prea mari, greșeli care se cuantifică în zeci de mii de dolari și în deteriorarea reputației Companiei noastre pe piața autohtonă. Efortul este semnificativ, însă rezultatele dau uitării aceste provocări conexe deplasării. Și sunt încrezători că în viitorul apropiat și îndelungat vom putea beneficia cu toții de roadele (și) acestei călătorii de afaceri.
András Lehel
director general